Jak vznikalo Imaginarium - rozhovor s Terry Gilliamem

20. prosince 2009 v 23:21 | DH |  Imaginarium dr. Parnasse
Jedná se o jeden ze slibovaných překladů rozhovorů s režisérem Imaginaria Terry Gilliamem. Tento rozhovor byl doplněn videem, které jsem vám sem už předtím dala, takže tu ho máte znovu a v pokračování článku pak nádherný rozhovor :




Když se s Terry Gilliamem setkáte, máte pocit, jako byste jej znali celý život. Možná je to díky jeho lehkému způsobu komunikace nebo jeho vždy přítomným smíchem. Když dorazil do CNN na náš rozhovor, docela bez okolků se přiznal, že předtím vypil několik skleniček margarity. To mě potěšilo, když jsem totiž zjistila, že pan Gilliam bude ještě více otevřenější k diskuzím na jakákoli témata než obvykle.

Náš rozhovor se nezaobíral obdobím, kdy Terry Gilliam působil u Monty Pythonů. Tématem byl Gilliamův nejnovější film, Imaginarium dr. Parnasse. Film, jež je husarským kouskem svého druhu, prostřednictvím režisérovy představivosti.

1000 let starý Doktor Parnassus (hraje zkušený herec Christopher Plummer) se ocitá na cestě k vyrovnání účtu s ďáblem.

Parnassus je mystik, možná šarlatán, který cestuje moderním Londýnem se svou prastarou atrakcí, obklopen bandou ztracených existencí, a kouzelným zrcadlem. Může držet klíč k lidské představivosti a nebo to všechno může být pouhá iluze.

Film je rozvrstvený a komplexní. Ale nic ve scénáři nemohlo Gilliama připravit na zápletku, kterou mu při vytváření Imaginaria přinesl sám život.

Téměř uprostřed produkce jedna z hvězd filmu, Heath Ledger, zemřela, a nechala tu Gilliama zničeného ztrátou přítele a připraveného film vzdát. Jak to nakonec všechno dopadlo je hollywoodský příběh, který i Gilliam shledal kouzelným.

CNN získalo exkluzivní záběry z natáčení Imaginaria dr. Parnasse. Klipy zahrnují všechny 3 herce, kteří převzali Ledgerovu roli a dokončili ji; Johnnyho Deppa, Judea Lawa a Colina Farrella.


CNN: Kdo je dr. Parnassus?

Terry Gilliam: Kdo je dr. Parnassus? Vlastně je docela komplikovaný. Prostě se mi líbí myšlenka někoho, nějakého chlápka, který tvrdí, že je tak starý, že je tu proto, aby osvítil svět, kterému nikdo nevěnuje pozornost. Když jsme pracovali na filmu a Plummer tohle hrál a musím podotknout, že je velmi důstojný, jeho tajné podezření bylo, že jsem podfukář, podvodník, a že možná celý film je jedna velká lež. Ale on zahraje jakéhokoli mistra, někoho, kdo se snaží osvítit lidi, přinutit je dívat se na svět novýma očima. A nikdo mu nevěnuje pozornost. To je osud většiny umělců.

Všichni si myslí, že jsem Parnassus. Buďme upřímní. Ve chvílích sebelítosti si tak připadám.

CNN: Myslíte si, že jste dosáhl své původní vize filmu?

Gilliam: Jo. Není to tedy přesně tak, jak jsme si to naplánovali, kvůli okolnostem: Heath nezůstal. Johnny, Jude a Colin nás přišli zachránit. Ale příběh, myšlenky, podstata, tajemství, to vše je přesně tak, jak jsme chtěli. Jen příběh je trochu živější.

CNN: Film byl tak trochu závazek.

Gilliam: Vím, jak se s tím vypořádat. Jsem vážně dobrý v oblbování sebe, že něco dokážu udělat. To je to hlavní. Klíčem je sebeklam a taky špatná paměť. Když zapomenete na ty těžké chvíle, které předcházely. Je to docela arogantní přístup, a taky jsem za něj byl potrestán. Zemřel Heath. Pomyslel jsem si, 'Uh oh.' Filmoví bozi mi připomněli, že takhle to nejde. Filmy jsou složité. Filmy jsou komplikované. Filmy obvykle stojí nějakou oběť, ale tenhle film si nezasloužil, aby oběť byla tak cenná jako byl Heath. Žádný film za takovou oběť nestojí. Když nás Heath opustil, pak jedinou otázkou bylo, 'Dokážeme vytvořit film, který bude stát za označení Heathův poslední? Můžeme si být jistí, že jeho poslední práce jsou tam vidět a že si je užíval?'

Vždycky film považuji za něco tajuplného, platonický ideál filmu, který je tam někde nahoře, žije si po svém a my ho sotva můžem změnit. Ale tenhle, to nebyl jen film, celá banda filmových bohů nás do tohodle filmu zapojila.

CNN: Jak se vlastně Heath k natáčení dostal?

Gilliam: Byli jsme si hodně blízcí. Po Kletbě bratří Grimmů jsme byli kamarádi. On prostě splňoval všechny vlastnosti herce i kamaráda. Takže po Zkrocené hoře si procházel špatným obdobím. Myslím, že ta zkušenost, publicita okolo cen Akademie byla na něj moc a on byl někým, kým nechtěl. Procházel si divným rokem.

Nadhodil jsem mu několik scénářů a dostalo se mi divných odpovědí. Tak jsem se držel zpátky. Vždycky se zajímal o to, co právě tvořím, takže si přečetl i Parnasse, a nikdy jsem ho nežádal, aby do toho šel. A on pracoval v Londýně na Jokerovi a současně na hudebním videu, které sám sepsal.

Designovali animaci a potřebovali místo, kam by se mohli zašít, tak jsem mu dal k dispozici svoji společnost na efekty. Měli jsme tam místo a oni si šťastně pracovali. Jednoho dne jsem svým klukům ukazoval nějaké speciální efekty a mluvili jsme spolu o scénách, a Heath mi poslal takovou malou zprávu, ve které bylo: 'Můžu hrát Tonyho?' A já řekl: 'To myslíš vážně?' A on na to: 'Ano, chci ten film vidět.' A ironií je, že jediná osoba, která nemá šanci film vidět, je právě Heath Ledger.

CNN: Nechtěla jsem, aby film opustil. Vyprávějte mi o jeho kvalitách.

Gilliam: Někteří lidé film viděli, i když znali okolnosti. Říkali, že byli filmem unešeni, a že zapomněli na to, jak vlastně film vznikl a že Heath zemřel. Někteří říkali: 'Je to jen herec. Jenom sledujeme film.' Jiní, ti na Heatha mysleli a na to, jak film vznikal. Vstup Tonyho na scénu je náročný, když si přimyslíte tu tragédii s Heathem. Na druhou stranu, Heathova energie a jeho duch nás pořád popoháněli dopředu. Byl hravý. Pořád ve filmu je. Colin přísahal, že v jeden moment se s ním Heath spojil. Jeho duch tam byl s námi. Vytvořil takovou chameleonskou postavu v těch scénách, které stihl natočit. Dokázal být kýmkoli. Přeměna v Johnnyho, Colina a Judea fungovala takhle dobře, protože si zkrátka myslíte, že je to další z aspektů jeho postavy. Může být kýmkoli, čímkoli, co po něm chcete.

CNN: Proč se z vás přátelé stali tak rychle?

Gilliam: Přitahoval mě jeho talent. Talent je zvláštní věc, a když ho má někdo tolik, jste prostě fascinováni. Jak to dělá? Prostě to uměl. Dělal to bez námahy. Jako lidská bytost byl naprosto šlechetný. Byl zvídavý, učil se. Byl to chlap, který své řemeslo jako herec zlepšoval. Chtěl být filmovým režisérem. Chtěl psát scénáře. Měl nekonečné množství energie, vyrazil do světa a učil se. Chytrý jako liška. Strašná legrace a každý v něm poznával jeho dobrou duši. Za těch pár let měl tolik zkušeností. Bylo to neuvěřitelné. S vtipem říkávám: 'Vůbec nezemřel mladý, byl mu už dobrých několik set let, když zemřel.'

CNN: Můžete mi popsat, jak jste se cítil, když jste se dozvěděl, že Heath zemřel?

Gilliam: Moc o tom nechci mluvit. Byl to ten nejhorší okamžik, který jsem kdy zažil. Byl jsem vyřízenej. Obklopoval jsem se lidmi, kteří mě neměli rádi, kteří mě nerespěktovali a kteří nenaslouchali každému mému slovu. A odkopli mě, dokud jsem se sám nezvedl ze země. Představil jsem si, že můžem film dokončit.

Pracoval jsem se spoustou skvělých lidí, naštěstí, a zůstali jsme přáteli. Takže jednomu z těch lidí jsem zavolal - Johnny Deppovi, protože jsem ho představil Heathovi a stali se z nich přátelé. Vyplakával jsem se Johnnymu na rameni a říkal jsem mu: 'Je po filmu. Jedu domů.' A on řekl: 'Pro cokoli se rozhodneš, budu za tebou.' To bylo strašně povzbudivé. Byl to začátek procesu přetváření původní představy. Bylo docela jednoduché to přepsat. Existovaly pro to všechny předpoklady. Všechny nápady kroužily kolem. První scéna, kdy Johnny projde zrcadlem a jeho obličej se změní. To byl zcela jasný základ a zbytek pak šel hladce.

CNN: Bylo ožehavé přinutit Johnnyho tancovat?

Gilliam: Ne, byla ta to nejjednodušší věc na světě. Volal jsem Heathovým přátelům. Někteří nemohli, protože se upsali jinému natáčení. Ale Colin Farrel a Jude Law byli k dispozici, a Johnny Depp řekl, že tu bude.

Potíž s Johnnym byla v tom, že se připravoval na film Michaela Manna, Veřejní nepřátelé. Film Manna byl o týden odložen a Johnny byl tu. Na place strávil den a 3 hodiny a půl. Ten chlap je génius. Prostě to zvládnul. Žádné zkoušky. Jude a Colin, to samé. Prostě sem přijeli a zahráli to. Jsou skvělí.

CNN: Byl to ten největší tlak, který jste během své kariéry jako režisér zažil?

Gilliam: Ten tlak byl zjednodušen na jedno: Jsme schopný natočit film, který bude hoden být Heathovým posledním? To byl příšerný tlak. Byla to opravdu těžká zodpovědnost. A obrovská radost, že jsme to zvládli. Byla to tak obrovská úleva, když jsme konečně film sestříhali a promítli ho pár lidem. Předpokládali, že to bylo napsáno tak, jak to nakonec bylo natočeno. Takže film je bezproblémový.

CNN: Myslíte si, že je film skutečně hoden označení Heathova posledního, když naproti tomu stojí Temný rytíř?

Gilliam: Nevím. To nemůžu posoudit. Nikdy nelze říct, že nějaký film je hoden být posledním kohokoli. Lidé si pamatují Jokera, protože to byl neskutečný výkon. Fenomenální výkon. Je to trhák. To, co vidí v tomhle filmu, je mnohem víc Heath než v jakémkoli jiném filmu. Skutečný Heath.

CNN: Když jste film dokončil, byl jste zcela vyčerpaný?

Gilliam: Ne, ulevilo se mi. Nemohl jsem se dočkat, až se filmu v hlavě zbavím. Pořád tam ve mně je. Teď se potýkám s poporodním stavem. Mám tu placentu a co s ní? Pořád mi něco škrtí krk. Myslel jsem, že porodím a půjdu dál. Teď musím chodit po světě a vyjednávat s ním, aby s mým dítětem zacházel šetrně. Naučil se ho milovat. Je váš.

CNN: Skutečnost, že tři herci přišli a dokončili roli, kterou Heath začal, tomu přidává na kráse.

Gilliam: To je důkaz toho, jak moc byl Heath milován a respektován. Získat tři herce, kteří přišli, převzali roli a dokončili film pro Heatha. To se prostě ve filmech nestává. To se odehrává v zákulisí. Jak tragédie, tak magické rozřešení. O tomhle film není. Pro mě, tohle je to, o čem by měl být život. Snílci by měli snít. Je to o lásce a o všech těhlech věcech.

Svým způsobem jsem potěšen, že je to víc než jen film. Na druhou stranu nechci, aby na to lidé šli a prociťovali to jako něco víc než jen film. O tom herecká komunita je. Byznys, ve kterém se pohybujeme, je úžasný svět. Hodně z nich úžasných není. Většina z nich je mizerná a obtížná. A příležitostně přijde něco takového. Každý reaguje na tragédii takového rozměru svým nejneobyčejnějším způsobem. Skoro se mi dostává naděje na lidskost, tak na týden nebo dva.

CNN: Myslíte si, že pro vás bude pořád tento film svázán s hlubokým žalem?

Gilliam: Nevím. Z některých se dostanete, z některých ne. Tak to prostě chodí.

CNN: Když tu tak s vámi sedím, myslím, že jste optimista?

Gilliam: Máte na výběr: propadnete zoufalství, nebo ne? Deprese je jedna věc. Většinu času jsem v depresích. Zoufalství je úplně něco jiného. Takže nevím, jestli jsem optimista, ale pokračujete v tom, proč tu jste. Jsem dobrý ve tvoření filmů a kdybych nedělal filmy, co bych dělal? Myslím, že film je krásný a myslím, že je skvělý. Jsem hrdý, že jsem jeho součástí. Pokud bych si předtím neprošel tolika těžkými chvílemi, možná bych nebyl schopný to dělat. Je to kombinace spousty lidí čelících tragédii a nenechávají ji vyhrát. To je dost neobyčejné, takže jednou za život natočíte jeden z těchto filmů. Možná jednou za několik lidských životů.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Romi Romi | Web | 21. prosince 2009 v 8:06 | Reagovat

Krásně si nám to vyznačila co kdy budou dávat. Na Příběh rytíře budu koukat určitě. Super rozhovor:)

2 Mima Mima | Web | 21. prosince 2009 v 14:33 | Reagovat

Zasa raz neskutočná vďaka za preklad.... Ach, to je zas nálada:(

3 Mira Mira | E-mail | Web | 24. října 2011 v 15:17 | Reagovat

Good článek, ale nač stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko....:D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama