Prokletý génius Terry Gilliam

4. října 2009 v 10:07 | DH |  Ostatní
Podobný článek se objevil i na blogu Barley.
Následující článek je překlad velmi pěkného, leč neveselého článku o Gilliamově smůle... O smůle, kvůli které podle některých Terry může za Heathovu smrt...



PROKLETÝ GÉNIUS: TERRY GILLIAM

Smůla, zdá se, se vznáší nad vizionářským filmovým režisérem, ale ani smrti hlavního herce se nepodařilo zastavit jeho nejnovější filmový počin.

Hollywood je město, které se oddává pověrám. Takže když vloni v lednu během natáčení svého nejposlednějšího filmu, Imaginaria dr. Parnasse, zemřel Heath Ledger, říkalo se, že kletba uvalená na režiséra Terryho Gilliama udeřila znovu. Koneckonců, Gilliamova filmografie je poseta do konce nedotaženými projekty, hádkami o rozpočet a bitvami se studiy.
Parnassus, jak mnozí věří, byl odsouzen ke stejnému osudu jako film Don Quijote, který se dosud na obrazovku dostal jen coby téma Ztracen v La Mancha, dokumentu mapujícího nešťastný přerod natáčení v chaos - biblické počasí, podlomené zdraví hlavního představitele a španělské letectvo, které provádělo cvičení nedaleko místa natáčení.

Uvedení Parnasse 16. října dokazuje, že Gilliamova kletba má daleko k pravdě, a ukazuje režisérovu unikátní brilantnost. Kvůli čemu by se jiný filmový tvůrce, prostřednictvím pouhé vlastní představivosti, vypořádal s takovou tragédií a proměnil ji v hold svému příteli a padlé hvězdě? A kolik režisérů je tolik milováno těmi nejzářnějšími a nejlepšími, že si mohou dovolit obsadit Johnnyho Deppa, Colina Farrella a Judea Lawa, aby dokončili jeho práci?
Parnassus vypráví spletitý příběh a kočovném souboru herců vedeným titulárním doktorem; pohybují se mezi banalitami moderního Londýna a mystickým podsvětím, cestou nabírají další hráče - včetně Tonyho, budižkničemy, který jim pomůže v jejich snaze o záchranu doktorovy dcery před ďáblem, jehož role se ujal Tom Waits. Tony vypadá jako Ledger v Londýně, a jako Depp, Farrell nebo Law poté, co prošli zrcadlem vedoucího do podsvětí. Je to, jak to tak u Gilliamových filmů bývá, složité vysvětlování bez obrázků.

Christopher Plummer, který hraje Parnasse a pracoval s Gilliamem na 12 opicích, nedávno v rozhovoru řekl, že režisér sám obviňoval kletbu, která provází jeho filmy, i za smrt Ledgera: "(Terry) je velmi vzácná duše pod všemi těmi šílenostmi, velmi emocionální muž," řekl. "Je to napůl génius a napůl šílenec. Jsem do něj blázen."
Gilliamova jedinečná imaginace poprvé prorazila do populární kultury v roce 1969, když se 29letý emigrantský animátor stal členem Monty Pythonova Létajícího cirkusu. Narodil se v roce 1940 v Minnesotě a do školy chodil v Kalifornii, když mu bylo 20, přestěhoval se do Anglie, kde (se už znal s Johnem Cleesem, jehož potkal při návštěvě Spojených států s jeho Cambridge Footlights) spolupracoval s Michaelem Palinem, Terry Jonesem a Ericem Idlem na dětské komediální sérii Do Not Adjust Your Set. Následoval život jako jeden z Pythonů, a jestliže John Cleese byl geniálním komikem skupiny, pak Terry Gilliam stál za jejími nezapomenutelnými vizualizacemi.

Navzdory všeobecné představě Gilliamovy vize nebyly poháněny halucinogenními substancemi - což musel vyvrátit i po své drogové a prochlastané road movie Strach a hnus v Las Vegas z roku 1998. "Když se lidé znovu a znovu dívali na Pythony," říká, "všichni si mysleli, že jsme museli být sjetý. Obzvlášť já."
Ve svých zápiscích Palin vzpomíná na přítelovo rozčarování z animace už v roce 1972. Gilliamovi docházeli nápady a byl posedlý psaním a režírováním živé akce, takže v roce 1975 on a Jones spolurežírovali Monty Pythona a Svatý grál. V době, kdy se skupina Monty Pythonů začala rozpadat (1979), byl Gilliam posedlý, podle Palinových slov, "téměř všesžírajícím nutkáním zrežírovat vlasní film... Jinak, říká, se zblázní."

Tím filmem byli Zloději času (1981), fantasy výlet časem a prostorem s nezaměnitelným dojmem, který vyznačil Gilliama jako umělce, a dal mu příležitost jít si za svým vysněným projektem, Brazil (1985). Ačkoli nyní je film považován za jeho mistrovský kousek, tato podivná orwellovská distopie rozjiskřila první z mnoha Gilliamových bitev se studiy. Ne nadarmo jsou jeho filmy natáčeny s odporem k byrokracii a podlézavému autoritářství. Universal, studio odpovědné za americkou distribuci filmu, trvalo na přestříhání ponurého konce, ale Gilliam se svého rozhodnutí držel zuby nehty.
Nakonec si prosadil svoje, ale jeho reputace byla pošpiněna dalším jeho dílem, Dobrodružství Barona Prášila (1988), který v amerických kinech vydělal sotva pětinu svého rozpočtu, a svému režisérovi přidělil trvalý titul provokatéra a přítěžníka. Ve skutečnosti v letech, které následovaly, se Gilliam ukázal více jak schopný dodat díla financovaná studiy včas a v souladu s rozpočtem - Král rybář (1991) a 12 opic (1995) se staly úspěšnými jak u kritiky, tak i u diváků.

Dokonce se mu podařilo uspět i se Strachem a hnusem v Las Vegas, kde Martin Scorsese a Oliver Stone pohořeli. Mezitím mu nicméně byly zamítnuty příležitosti pracovat na některých větších a prestižnějších projektech. Adaptace Watchmen (Strážců), klasický komiksový román, který se na plátna kin dostal letos pod režijní taktovkou Zacka Snydera, prošla Gilliamovi pod rukama dvakrát; kromě obtížného shánění financí pro tolik ambiciózní film se tak Gilliam rozhodl i proto, že by podle něj původní materiál lépe posloužil jako podklad pro minisérii.
Gilliam byl frustrován, když Warner Bros zamítli jeho přání režírovat první film o Harry Potterovi. Jako první volba režiséra J. K. Rowlingové přiletěl do LA na požadovaná setkání a ačkoli bylo studio nadšené, pojišťovny znaly jeho "rejstřík" a vyžadovaly by příliš vysoké bonusy. "Byl jsem na sebe tak naštvaný, že jsem si vůbec myslel, že bych to mohl dostat," později podotkl. "Nebyla zde šance, abych ho (Harryho Pottera) dělal. Věděl jsem to... Tomu se říká přijetí reality Hollywoodu."

Jeho nedávné filmy jsou nezdařenými pokusy o trháky, Kletba bratří Grimmů (2005) a Krajina přílivu (2005), chlípná temná fantasy, na kterou do kina nezašel téměř nikdo. Částečně díky úspěchu Ztracen v La Mancha se o Gilliamovi začlo mluvit jako o vizionáři, který jednoduše nedokáže přeměnit svoji genialitu v ucelený film. Ale Ian Freer, asistent editora Empire, říká: "Když sepíšete seznam všech jeho filmů, jen pouhých 10% z nich opravdu propadlo - a jsou to noblesní selhání. V porovnání s ostatními filmaři je to dost slušný průměr. Někdy se svou kreativitou nechá až příliš unést, ale já bych nechtěl, aby se tak nestávalo - přestal by tak být sám sebou."
Kvůli své pohnuté historii se studiy Gilliam - nyní 68 let - připouští, že jeho budoucnost leží v nezávislých filmech, a jeho další projekt je všem už známý - The Man Who Killed Don Quixote, pro který si již znovu vyžádal práva a plánuje jeho konečné uvedení na rok 2011. Empire mezitím popsal Parnasse jako jeho nejlepší dílo za posledních více jak 10 let, nejen proto, že jej film vrací do šíleného světa jeho vlastní představivosti.

Gilliam sám tvrdí, že Parnassus je něco jako jeho vize Bergmanova filmu Fanny a Alexandr nebo Felliniho Amarcord. "Tihle režiséři v životě dosáhli svého vrcholu, kde si řekli, 'OK, pojďme si hovět ve věcech, co nás baví.' Takže tohle je moje libování si. Nemusím dále dokazovat nové věci a pátrat po nových místech. Tohle jsem já. To je to, co já dělám."
Freer říká: "Existuje argument, že Gilliam vlastně pokaždé přetváří Alenku v říši divů. Parnassus je výlet skrze zrcadlo. Navíc má přesně takové vzrušení, které od Gilliama chcete. Zajímalo by mě, kolik nás zůstalo, kteří opravdu chceme vidět nový Gilliamův počin, ale doufejme, že vzhledem k Johnny Deppovi, Colinu Farrellovi, Judeu Lawovi a Heathu Ledgerovi v něm hrajících ve filmu najdou lidé zalíbení."
Pokud jde o předělávky filmu, které následovaly po Ledgerově smrti: "Kdyby to byl jiný filmař, možná by to nemuselo fungovat," pokračuje Freer, "ale v Gilliamově světě můžete věci zkoušet a měnit. Je to testament jeho stylu. Možná je to něco, co se za ta léta naučil - strpět chaos, který provází natáčení jeho filmů."


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Mima Mima | Web | 4. října 2009 v 10:29 | Reagovat

Je to až neuveriteľné, akú má smolu a Imaginarium bol asi jeho najsmolnejší film...

2 Lila Lila | Web | 4. října 2009 v 14:26 | Reagovat

přesně..takováhle smůla se jen tak nevidí..:-(

3 pusy pusy | Web | 4. října 2009 v 16:28 | Reagovat

ano, o Gilliamově prokletí z toho VF už něco vím. géniové bývají prokletí. ono by to snad ani jinak nemohli být géniové. a každý má to svoje. Gilliam svým způsobem může být rád, že má v uvozovkách "jenom" smůlu. Heath zaplatil životem

I'm from little goddamn country in the middle of Europe and I can't wait to see Imaginarium!!

4 Gyllenhaal-ka Gyllenhaal-ka | Web | 4. října 2009 v 17:13 | Reagovat

Tak to jsem ráda...;),ale Jake je z celý rodiny nejhezčí..to je jasný..:D

5 Gyllenhaal-ka Gyllenhaal-ka | Web | 4. října 2009 v 20:40 | Reagovat

Ještě přemyšlím, jestli mám do Jakeovi rodiny zařadit Matildu, když je její kmotr..co myslíš?

6 BArlEy BArlEy | Web | 4. října 2009 v 22:32 | Reagovat

Tenhle režisér mě nikdy nepřestane udivovat... nejenom jeho nezměrným talentem, ale i smůlou...

7 Romi Romi | Web | 5. října 2009 v 8:55 | Reagovat

MÁ PECH, ALE SNAD SE MU TO NĚKDY OBRÁTÍ V JEHO PROSPĚCH!

8 Gyllenhaal-ka Gyllenhaal-ka | Web | 5. října 2009 v 20:23 | Reagovat

Už jí tam mám..;)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama