Imaginarium Terryho Gilliama...

22. května 2009 v 7:49 | DH |  Imaginarium dr. Parnasse
Režisér Terry Gilliam se po Heathově smrti ocitl v nepříjemné situaci - měl roztočený film, kde jednu z rolí hrál právě i Heath. A tak se nakonec režisér rozhodl povolat své kamarády a i za pomoci kouzelného zrcadla film Imaginarium dr. Parnasse dokončil.

Více najdete v pokračování...
(Zdroj: www.latimes.com, překlad vlastní)



Terry Gilliam si zašel do kina a toto viděl. "Trailery na Transformers, G. I. Joe, Harryho Pottera, tyhle všechny mají stejný náboj, stejný zvukový mix, stejný rytmus, vše to bylo jako jeden film," říká režisér, který tomu stále nemůže uvěřit. "Hollywood už tohle dělá 20 let. Kdy to skončí?"

Přímo tady - na filmovém festivalu v Cannes, kde Gilliamovo Imaginarium dr. Parnasse, dílo stejně vyjímečné a neobvyklé jako jeho název, má dnes svou premiéru (mimo soutěž). Příběh o boji dobra a zla, který se zrodil v Gilliamově fantazii a má i patřičnou fantastickou atmosféru, je režisérovým nejlepším a nejzábavnějším filmem za poslední roky.

Imaginarium je taky možná nejočekávanějším filmem festivalu, protože je to ten film, na kterém Heath Ledger pracoval, když v lednu 2008 zemřel. Je to jeden z těch filmů, který končí titulky "Film od Heatha Ledgera a přátel", protože jeho kolegové Johnny Depp, Jude Law a Colin Farrell jeho roli dokončili.

Více neobvyklá je struktura Imaginaria a povaha toho, co zde zůstalo k dotočení po hercově smrti a kvůli čemu byla práce s "náhradními" herci tak bezproblémová. "Chlápek ve zvukové postprodukci to shrnul, že to tak už bylo napsáno," řekl Gilliam.

Pak není žádných pochyb, že si Gilliam nemyslí, že "vytvořil tento film. To síly shora a zespoda. Vytvořil se sám. Už nepanikařím. Má to své neúnavné tempo. Jen to potřebovalo nějakou lidskou oběť."

Gilliam tím nemyslí jen Heatha Ledgera, ale také producenta Williama Vince, který zemřel několik měsíců po Ledgerovi, a také sám sebe, když byl sražen autem a zlomil si páteř. "Šli po trojici," říká svým typickým humorem Gilliam. "Byl by to krásný puntík za tím vším. Ale nezabili mě. Jsem tu, abych ten příběh odvyprávěl."

Gilliam, který je i spoluautorem scénáře, jež má na svědomí Charles McKeown, popisuje film jako "můj Fanny a Alexandr, můj Amarcord. Vrátil jsem se k věcem, ve kterých jsem dobrý."

A stejně jako dr. Parnassus, hlavní postava, které se ujal herec Christopher Plummer, i Gilliam "byl frustrovaný, aby ohromil lidi, a oni mezitím nevěnují žádnou pozornost. Takže film se stal v tomto smyslu autobiografický."
Dr. Parnassus je několik staletí starý kočovný kejklíř, který se svou krásnou, mladou dcerou cestuje moderním Londýnem v udivujícím starověkém divadelním voze a bojuje o duše s panem Nickem, pánem temnoty, skvěle zahraným Tomem Waitsem. ("Jako by se pro tu roli zrodil, jeho harmonie je temná, ale též něžná," chválí si Gilliam.)

Hlavní atrakcí doktorovy show je kouzelné zrcadlo, které těm, kteří jím projdou, umožní zažít jinou dimenzi jejich prožívání, mysli. Tento nápad, jak říká Gilliam, se zrodil částečně i ze zcela praktických důvodů. "Věděl jsem, že nemám peníze na to, abych soutěžil s filmy nabitými vizuálními efekty," vysvětluje. Navíc - "jakmile se dostanete do světa tvorby efektů, stane se to běžné a vy skončíte s filmy jako točí ostatní. S filmem s kouzelným zrcadlem se můžete vrátit ještě dřív, než utratíte všechny tyhle peníze."

Ledgerova postava, Tony, je podnikavec nejisté morálky, který se k hercům připojí poté, co se málem oběsí (jeden z mnoha odkazů na smrt). Ledger, který s Gilliamem spolupracoval na Bratrech Grimmových, sledoval režisérovo vysvětlování storyboardu, když "uprostřed toho mi napsal poznámku 'Můžu hrát Tonyho?'."
"Lidé netuší, jak byl skvělý. Neznal hranice. Cokoli jste po něm hodili, dokázal se s tím vypořádat," říká režisér o herci, stále nerezignovaný na jeho smrt. "Když jsme se to dověděli, moje první reakce byla, že to je výborná reklama pro jeho roli Jokera. Jeho smrt nedávala žádný smysl. A nedává ani teď."

Gilliamovy počátečný myšlenky ohledně této události byly "film skončil, jdeme domů. Ale můj tým, nabudili mě, nenechali by mě to vzdát. Ale nemyslel jsem si, že je dobrý nápad najít prostě nějakého jiného herce." Protože zbývalo dotočit tři fantazijní scény, rozhodl se režisér pro tři herce, všichni přátelé Heatha. A ačkoli několik drobných úprav ve scénáři i plánu natáčení bylo třeba, šlo vše nečekaně hladce.

"To, že jsme měli kouzelné zrcadlo," říká režisér, "hodně věcí změnilo."

Jako prvnímu volal Gilliam Deppovi "protože Johnny je kamarád, přímý a geniální. Heatha měl moc rád a říkal 'Jdu do toho, určitě'." Pak se ale objevil problém se smlouvou. "Pak byl film Michalea Manna Veřejní nepřátelé odložen o týden. Myslím, že Johnny Michaelovi neřekl, že odjíždí. Myslím, že se tak nějak vyplížil."
Law, o kterém Gilliam uvažoval ještě před začátkem natáčení, souhlasil jako další, a losangeleská castingová agentka Margie Simkin navrhla Colina Farrella poté, co ho viděla na vzpomínkové slavnosti v L. A. "Všichni herci už zrovna v nějakém filmu hráli, takže museli změnit své plány, a oni vůbec nezaváhali," vysvětluje Gilliam. "Všichni řekli 'Uděláme, co je potřeba'. Od každého zúčastněného je to opravdu vzdání cti Heathovi. Tolik lidí ho milovalo."

Gilliam rád žertuje, takže když se ho zeptáte, o čem film je, pak "o tom, jak lidé z marketingu velice tvrdě pracují," a bojí se, že být chytrý a zábavný ve světě zabedněnců je proti srsti. "Lidé jsou veselí, když jejich pozornost nasměrujete správným směrem," říká. A jak ve filmu pronáší jedna postava, "tento svět je plný kouzel pro ty, co mají oči otevřené." Nic neodmění takové oči tak bohatě, jako tento pozoruhodný film.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama