Imaginarium dr. Parnasse

3. března 2009 v 13:02 | DH
Až letošního 1. října si českou premiéru odbude poslední (ale zároveň nedotočený) film Heatha Ledgera - Imaginarium dr. Parnasse.
Přečtěte si už teď článek ze skvělého filmového časopisu Premiere! Toto číslo je teď v prodeji (49,90 Kč), tak fanoušci Heatha Ledgera, určitě neváhejte!...

*FOTOGALERIE* (zdroj: www.filmofilia.com, dále www.aceshowbiz.com, www.img.osobnosti.cz, www.s2.thisnext.com, www.stateoftorpidity.com, www.firstshowing.net, www.blogspot.com)

*TRAILER* (www.youtube.com)



IMAGINARIUM HEATHA LEDGERA
Od jeho smrti uplynul více než rok, zástupy jeho fanoušků se ale netenčí - ba naopak. A všichni netrpělivě vyhlížejí Ledgerův poslední film. Ne, nebyl jím Temný rytíř...

Mohl to být odchod jako z nejdojemnějšího hollywoodského scénáře. Tragický skon ve věku osmadvaceti let. Poslední role, a zrovna ta životní. Chvalozpěvy kritiků, diváci u vytržení. Potom Zlatý glóbus. Britská BAFTA. A nakonec Oscar... Dlouhý potlesk vestoje. Slza v koutku oka. Ticho. Opona padá dolů. Heath Ledger navždy odchází do říše vzpomínek.

Jenomže posmrtný příběh mladého Australana bude napsán o něco komplikovaněji. Temný rytíř se nestane jeho poslední filmovou úlohou, i když tou největší a nejslavnější nepochybně zůstane. Stříbrné plátno se nicméně s Ledgerem naposledy pomazlí až na podzim letošního roku, kdy do kin dorazí fantastické Imaginarium dr. Parnasse. Rok a půl po hercově tragické smrti a pět měsíců od chvíle, kdy by Heath Ledger oslavil třicátiny. To by ale muset být běh okolností poněkud příznivější...

CHAMELEON ZA ZRCADLEM

Posledním režisérem, který mohl Ledgera dirigovat, se stal slavný Terry Gilliam. Originální režisér Dvanácti opic, Krále rybáře
nebo legendární Brazil a svého času jediný americký člen Monty Pythonů si Ledgera vybral do své nové mysteriózní "pohádky". "Bude to souhrn všech možných věcí, které jsem dal do svých dřívějších filmů," tvrdil ještě na začátku natáčení Gilliam. Už tehdy zněl příběh dost komplikovaně. Točil se okolo kočovné divadelní společnosti doktora Parnasse, tisíc let starého mága, jenž jako největší atrakci své show předvádí jakési tajemné zrcadlo. Díky Parnassově dohodě s ďáblem můžou ti, co zrcadlem projdou, nahlédnout do krajiny vlastní představivosti. Jestli tam uvidí Megan Fox v podvazcích nebo čokoládové psíky ze snů Homera Simpsona, se prozatím neví. Ale od lišáka Gilliama těžko čekat cokoli jiného než další neotřelý výtvarný počin. Jeho svéráznost by měl podtrhnout i rocker Tom Waits v roli ďábla nebo liliputánský herec Verne Troyer v roli trpaslíka.

Postava Heatha Ledgera měla do klasické gilliamovské bizarnosti přinést nezkažený selský rozum. Jeho mladík Tony je ve scénáři popsán jako prosťáček, co se přidá ke kočovníkům - a moc kouzelného zrcadla posléze opakovaně pocítí na vlastní kůži. Nebo spíš na vlastní hlavu. Tenhle motiv projekt nakonec i zachránil. Po prvotním šoku z Ledgerovy smrti a nátlaku na dokončení Imaginaria si Gilliam uvědomil, že pokaždé, když Tony projde zrcadlem, jeho pohled na svět se změní. A také ostatní postavy už na něj ragují jinak. "Tady jsme začali. Z Tonyho se stal chameleon. Došlo mi, že když ho bude hrát někdo jiný, můžeme vlastně mnohem efektivněji ukázat, jak se mění."

Už to šlo označit za malou filmovou revoluci. Jedna věc je, když si v artovém experimentu Beze mě: Šest tváří Boba Dylana zahraje půltucet různých herců alter ega slavného písničkáře (mj. i Heath Ledger). A něco jiného je i střídání obličejů mezi jednotlivými díly úspěšné rozjeté série, jak k němu došlo třeba v případě Evie z Mumií nebo Rachel z restartovaného Batmana. Ale měnit tvář HLAVNÍ postavy během jednoho jediného filmu? To smrdí průšvihem víc než minulost Jiřího Čunka.

TROJNÁSOBNÉ ALTER EGO

Nápad, že by za Ledgera někdo roli prostě a jenom dohrál, se ze všeho nejmíň líbil Terrymu Gilliamovi. "Děláte si srandu! Tohle žádný herec nezvládne," durdil se režisér při představě, že se jeden člověk pokusí dál rozvést Ledgerovu roli, se všemi nuancemi, jež do ní "Joker" vložil ještě před smrtí. "Ale tři lidi už by to zvládnout mohli," napadlo Gilliama, a krátce nato začal v hollywoodském rybníčku lov na hvězdy, jež by mohly Tonyho provést Imaginariem až k závěrečným titulkům.

Gilliamův základní požadavek zněl, aby všichni noví muži na palubě byli Ledgerovými přáteli. "Chtěl jsem, aby byli nadstavbou jeho samého." O účast na projektu byl v tu chvíli obrovský zájem - koneckonců, kdo by nechtěl složit poctu zesnulému kolegovi přímo na plátně... a lehce si u toho i zlepšit vlastní image.

Prvním vyvoleným se stal, zcela nepřekvapivě, Gilliamův dlouholetý parťák Johnny Depp. Gilliam si s ním užil spolupráci na psychedelické feťácké jízdě Strach a hnus v Las Vegas. Ta proběhla ještě v době, kdy svět neznal Piráty z Karibiku a kdy si Depp mohl na kapitána Jacka Sparrowa hrát leda tak doma ve vaně. Jedním z největších es Hollywoodu se Johhny Depp stal až o pár měsíců později a svoji pozici si dál spolehlivě drží. A takové hvězdy se, jak známo, neodmítají ani v kancelářích těch nejprotivnějších producentů.

Jako druhý do party přibyl Jude Law. O modrookém hezounovi z Návratu do Cold Mountain či retro sci-fi Svět zítřka Gilliam dokonce původně uvažoval pro hlavní roli, namísto samotného Ledgera! "Heath tehdy dělal na jiných projektech. Nevěřil jsem, že bude k dispozici, takže jsem přemýšlel o Judeovi. Jeho tvář byla dokonce i v původních náčrtcích, které jsme používali, když jsme na Imaginarium dr. Parnasse sháněli peníze a obcházeli s naší vizí producenty." Život má zjevně značný smysl pro ironii...

Poslední volné místo potom zaplnil Colin Farrell, irský raubíř a čerstvý majitel Zlatého glóbu za gangsterku V Bruggách. "Když se objevil na Heathově pohřbu, byli všichni dost překvapení. Říkali: ,Ty jo, my jsme ani nevěděli, že k němu měl Colin tak blízko.'" Farrell si stejně jako Depp a Law našel skulinku v natřískaném pracovním kalendáři, rychle přiletěl do Anglie a za pár dnů měl odtočeno. Všichni tři, jindy herci s multimilionovou gáží, navíc dělali na Imaginariu za zlomek svého běžného platu. A i ten nakonec věnovali Ledgerově dceři Matildě.

MAXIMALISTA HEATH

Gilliamova typická látka se tak rychle změnila v jednu velkou poctu zesnulému herci. Ledgerův otisk na filmu přitom nebude zanedbatelný. "Heath si svoje dialogy sám upravuje, z dobré poloviny jsou jeho dílem," tvrdil Terry Gilliam na konci roku 2007, kdy bylo vše ještě čisté a krásné a před Ledgerem ležela velká hollywoodská budoucnost. "Je úžasný. Tak neuvěřitelně ponořený do své postavy... Pokaždé mě znovu překvapí, s čím novým během natáčení přijde."

Znalce Ledgerovy herecké metody samozřejmě nemohou režisérova slova v ničem zaskočit - stejné informace přicházely i z placu, kde se rodil Temný rytíř. Bratři Nolanové ďábelskému Jokerovi v podstatě jen vytyčili základní mantinely, určili jeho pozici v příběhu a načrtli dialogy. Konkrétní fyzickou podobu, gestikulaci i způsob řeči Ledger dopracoval víceméně sám. Joker byl jeho mistrovským dílem se vším všudy. Donutil jej ale ,zavrtat' se do postavy ještě hlouběji, než jak to obvykle dělávají známí ,šílenci' Daniel Day-Lewis nebo Christian Bale.

Slavná Stanislavského metoda, kdy se herec vciťuje do postavy a prožívá ji opravdu zevnitř, je pro tyhle herecké maximalisty pouhým začátkem. Oni se do svých postav
opravdu vtělují: dýchají za ně, vztekají se, brečí s nimi. Absolutní oddanost roli si ale žádá oběti. Daniel Day-Lewis si kupříkladu dopřává mezi svými projekty dlouhé pauzy, aby se mohl po natáčení duševně rehabilitovat, v klidu počkat na další ,pravou' látku a až do té se pak znovu ponořit s naprostým zaujetím. Že se mu to vyplácí, dokazují Oscary za dramata Moje levá noha a Až na krev. Christian Bale zas proslul svými ďábelskými tělesnými proměnami, kdy z filmu na film zhubl a přibral klidně padesát kilo, a to i opakovaně. Schválně zkuste srovnat svalnatého Batmana s jeho vychrtlíky z Mechanika či Temného úsvitu. Kam až tyhle cesty na hranice hereckých možností vedou, ukazuje samotný podivín Bale, proslulý svými cholerickými výlevy a čerstvě i audionahrávkou z natáčení Terminátora, v níž nadává s takovým gustem, že by před ním vystrašeně prchli i sprosťáci z filmů Quentina Tarantina (i když kdo ví... možná jde jen o vychytralou reklamní kampaň).

Ledger s podobným nasazením zhmotnil Jokera. Navzdory varování Jacka Nicholsona, který si usměvavého lumpa zahrál v prním Batmanovi, že jej tahle role zničí. Jak řekl, tak se stalo. Ledgerovo zaujetí psychopatickým záporákem vedlo k problémům s nervy a k nespavosti, jež australský herec přebíjel často dost divokou kombinací prášků. Až jednou...

KAM SE NIKDO NEODVÁŽIL

Gilliam novinářské teorie o depresích nebo dokonce sebevraždě moc rád neposlouchal. "Bylo to šílené! Říkal jsem si, že se všichni asi zbláznili. Heath vždycky překypoval životní energií a radostí, nebyl to žádný neurotik. A už vůbec ne nějaký zmršený pomatenec," stojí si za svým režisér. "Jenže nikdy se ničeho nebál - a právě v tom byl ten problém. Sešel do míst, kam by se jiní ani neodvážili. Co víc, Heath se do nich vrhal po hlavě a věděl, že až se z nich vrátí, ještě nám o tom povyrpáví." Gilliamovi se nelíbí, že se nad Ledgerovou smrtí dál krouží a že ji média dramatizují. "Byla to jenom blbá nehoda. Nesmyslná a hrozně hloupá nehoda. Stává se to. Jako když zakopnete a praštíte se. Nebo když spadnete... a umřete. Všichni se to snaží přeformulovat do něčeho mnohem dramatičtějšího. Přitom to byla jen jedna zoufale smolná tragédie," dodává režisér.

S Ledgerem si Terry Gilliam vždy výborně rozuměl. Jejich první setkání proběhlo už v létě 2002, kdy režisér hledal kumpána k Johnnymu Deppovi, jehož chtěl obsadit do hlavní role své Kletby bratří Grimmů. Ledger jej okamžitě oslnil. Johnny Depp už tak nadšený nebyl - a Gilliam jej podezříval, že se australské naděje obává jako budoucího konkurenta. "Myslím si, že dobří herci vždycky vycítí, kdo je může ohrozit. Taky jsem Johnnymu řekl: ,Tys to věděl, vycítils jeho talent, ty parchante!'" chechtá se režisér.

Spolupráce s Ledgerem tak začala až po přeobsazení hlavní role v
Grimmech mladším Mattem Damonem. Natáčelo se
až od června
2003 v Praze, aniž by kdokoli tušil, že se rodí další z Gilliamových ,prokletých' projektů a že se premiéra zpozdí o mnoho měsíců. Ledger tu ztvárnil Jacoba Grimma, staršího z bratrské dvojice slavných spisovatelů, kteří cestují po vesnicích a s radostí malých uličníků si v nich hrají na bubáky. "Heath byl v té roli jednoduše senzační," rozplývá se Gilliam. "Vemte si, že pár měsíců nato měla premiéru Zkrocená hora, a zkuste si ty dvě role srovnat. Ani byste nepoznali, že obě ztvárnil jeden a ten samý člověk," chrlí ze sebe další superlativy, a to i přesto, že jeho snímek neměl ani zdaleka takový úspěch jako oscarová homo romance dvou kovbojů v režii Anga Lee.

JOKER NAVŽDY

Gilliamovy závazky jsou ale tentokrát ještě mnohem větší. "Už když Heath zemřel, chtěl jsem s tím seknout. Ale nikdo mi nedovolil od produkce jednoduše odstoupit," stěžuje. "Všichni říkali: ,Ne, musíme to dodělat. Když ne pro nás, tak přinejmenším pro Heatha. Svět by měl vidět jeho poslední roli," popisuje tlak, pod nímž se ocitl. Z Ledgera se stala ikona, za kterou stojí hordy fanoušků. A právě ti dělají z obyčejného filmu bezmála mytickou událost. Pro režiséra, který ztěžka zvládá i běžné natáčecí strasti, to rozhodně není lehká pozice. "Nenáviděl jsem je, že mě nenechali odejít."

Koneckonců, smutek kolem Ledgerova skonu místy přechází až v hysterii. Stačí se podívat na internetová diskusní fóra, která plní například dlouhé debaty o tom, jestli by se Joker, Batmanův věčný nepřítel, vůbec měl někdy vrátit na filmové plátno. Pro zaryté fanoušky je to otázka životní důležitosti. Nový představitel by podle nich mohl pošlapat Ledgerovu památku, a studio Warner Bros. tak musí čelit i patetickým peticím, které si přejí, aby byl uchechtaný arcilotr navždy vyškrtnut z batmanovského univerza. Pro temného rytíře by to byla asi stejná pohroma, jako kdyby Superman přišel o Lexe Luthora. A asi i Heath Ledger by se podivoval, kam až jeho výjimečný herecký výstup vedl.

Samotný Terry Gilliam už se nicméně nemá - přinejmenším do zářijové premiéry - čeho obávat. Imaginarium už dotočil, dostříhal i ozvučil a teď už pouze ladí, což řečí čísel obnáší zhruba pětistovku zbývajících trikových záběrů. Balvan z něj spadl, a tak může diváky lákat právě na svou hlavní hvězdu. "Vždycky jsem zastával názor, že Heath ten film posmrtně spolurežíroval. Nějakým zvlášntím způsobem tam prostě byl s námi." Znovunabyté sebevědomí mu navíc dovolilo opětovně koketovat se svou vysněnou látkou, Donem Quijotem. To už je ale námět na jiné povídání.

KONEC DOBRÝ, VŠECHNO DOBRÉ?

Takže happy end? Vlastně ano. V době, kdy čtete tyto řádky, už přízrak Ledgera pravděpodobně* potěžkává pozlacenou sošku pro nejlepšího herce ve vedlejší roli. Bylo by obrovské překvapení, kdyby se tak nestalo, což si na začátku roku uvědomoval i samotný Gilliam. "Jasně, dostane ho! Předvedl brilantní výkon a pak umřel. Jednoduše mu to musejí dát. Takhle ta zkurvená organizace prostě funguje," říká filmař, jehož bohatou kariéru zatím zámořská Akademie ocenila jen jednou ušmudlanou nominací za scénář k Brazil. "Problém je, že mu tím vůbec nepomůžou. Jejich cena bude znamenat naprostý hovno. Protože na tom, že jsme přišli o výbornýho kamaráda, se nezmění vůbec nic."

Možná má pravdu. Ale zkuste najít aspoň jednoho jediného herce světa, který by o Oscara nestál. Větší pocta neexistuje nejspíš ani v hereckém nebi.
------------------
*Nyní už víme, že Heath za roli Jokera v Temném rytíři skutečně Oscara získal, ale v době, kdy se udělovali, měla redakce Premiere již po uzávěrce.

LEDGEROVI NÁHRADNÍCI
Johnny Depp - Gilliamův dvorní herec a celoživotní kamarád si rozuměl i s Heathem Ledgerem a jako první kývl na nabídku zahrát si jeho alternativní já.

Jude Law - Také on se s Ledgerem přátelil, navíc byl pro Gilliama předobrazem pro roli Tonyho, jak prozrazuje několik raných concept artů, kde má Tony Judeovu tvář.

Colin Farrell - Třetí kumpán do party a třetí Ledgerův kámoš, který se s nebožtíkem nikdy nesetkal v jednom filmu. Až teď.


GILLIAMOVY KARAMBOLY
Za nejhoršího režiséra všech dob bývá považován Ed Wood. Titul největšího smolaře zase nikdo neodpáře Gilliamovi.

Brazil (1985) - Studiu se nezamlouval psychedelický konec. Chtěl happy end, což Gilliam odmítl. Producent Sid Sheinberg pak film uložil na několik měsíců k ledu. Gilliam se bránil tím, že uveřejnil v časopise Variety inzerát s otázkou "Drahý pane Sheinbergu, kdy uvedete můj film?" nebo proti producentovi vystoupil v jedné televizní show. Proti vůli studia pak promítal svůj film alespoň na jedné losangeleské univerzitě - tam jej viděli i kritici a záhy jej vyhlásili filmem roku.

Dobrodružství barona Prášila (1988) - Rozpočet fantastické komedie kvůli průtahům nabobtnal na dvojnásobek, přesně 46 milionů dolarů - a to byla před dvaceti lety slušná pálka. V kinech pak Prášil propadl, protože jej nové vedení studia Columbia Pictures úmyslně potopilo - kvůli nulové reklamě a distribuci jen v několika málo kinech film vyšuměl.

Kletba bratří Grimmů (2005) - "Bob Weinstein je hlupák," řekl na pražské tiskové konferenci Terry Gilliam. Nechvalně proslulá producentská godzilla mu neustále zasahovala do natáčení a dokonce mu osobně vyhodila kameramana Nicolu Peccoriniho. Spor s Gilliamem o podobu finálního sestřihu pak vedl k odložení premiéry o víc než půl roku.

Krajina přílivu (2005) - Malý film s rozpočtem 12 milionů dolarů si
Gilliam doslova užil - zůstal v tom ale sám. Do kina skoro nikdo nepřišel. Celosvětově film utržil sotva půl milionu amerických dolarů. Smutný Terryho rekord.

Muž, který zabil Dona Quijota (???) - Vysněný projekt s Johnnym Deppem zkolaboval před deseti lety, po pouhém týdnu natáčení. Štáb musel čelit nemoci herce Jeana Rocheforta, hlučným stíhačkám i povodním, jež zničily část kulis. Jak ukazuje výborný dokument Ztracen v La Mancha, práva na film pak propadla pojišťovně. Loni se k nim Gilliam znovu dostal a momentálně prý přepisuje scénář. Natáčet by mohl ještě letos.



PREMIERE, Březen 2009
<![CDATA[//><!]]>

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama